Wednesday, September 30, 2009

Politik

Jag hörde idag Annie Johansson på ett förtjänstfullt sätt beskriva sig som ideologisk medlem i ett parti. Själv tror jag på det demokratiska systemet i sig. Jag skulle kunna samsas med flertalet av de svenska partierna representerade i riksdagen idag.

Jag är närmast liberal, socialliberal. För ett par år sedan vaknade mitt politiska intresse igen och jag gick med i Centerpartiet och Piratpartiet. Och jag har för all del varit engagerad i en hyresrättsförening och studentkåren (IT-frågor), och facket är jag med i. Trots att jag på ett ideologiskt plan egentligen ogillar kollektiva tvingande lösningar så försöker jag vara pragmatiker.

Jag tror inte en till datornörd engagerad i Piratpartiet varken gör till eller från. Jag tycker också att det finns fler viktiga frågor än de Piratpartiet driver. Indragna busshållplatser fick mig i vintras att ta kontakt med våra lokala politiker. Jag gick ur Piratpartiet och engagerade mig under 2009 som vice ordförande i Bondkyrko centerpartiavdelning här i Uppsala.

De frågor jag brinner närmast för är miljö (gärna ekologiskt men inte ekodynamiskt), frihet (integritet, ömsesidighet, fred, religion), entreprenörskap (företagande, patentsystem etc) och transporter (bilar och kollektivtrafik). Detta betyder inte att jag tycker att andra frågor är mindre viktiga.

I Bondkyrko centerpartiavdelning har jag hittils gjort två begränsade insatser, dels ordnat besök på Vectus lokala testbana för spårbilar och dels ordnat med den hemsida vi har. Om två veckor tänker vi diskutera mer spårbunden trafik, närmast pendeltågstrafik längs Dalabanan mellan Uppsala och Gävle. Och nu på söndag är det idécafé på Storken där vi tänker diskutera politik för dess egen skull.

Jag hoppas att tids nog med klarhet skriva ner mina ännu dunkelt tänkta tankar här.

2 comments:

  1. Det gick snabbt att smacka upp en blogg! :-)

    Här är mitt inlägg om Annies besök:
    Annie talade om integritet i Uppsala

    Ses förhoppningsvis på söndag!

    ReplyDelete
  2. Tack! Intressant läsning. Jag hoppas vi ses på söndag och välkommen in i lokalpolitiken. :-)

    ReplyDelete